ورود

آموزش جامع سامانه مؤدیان و مجموعه کامل مفاهیم و نکات کاربردی صدور و ارسال فاکتور الکترونیکی

ثبت کالاها یا خدمات

فیلم آموزشی خلاصه نحوه صدور و ارسال صورتحساب

مفاهیم و اصطلاحات

سامانه مودیان مالیاتی یا درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی (my.tax.gov.ir) سامانه‌ای آنلاین و متعلق به سازمان امور مالیاتی است که در آن به مشمولان نظام مالیاتی کارپوشه‌ای اختصاص داده می‌شود تا تبادل اطلاعات مربوط به مالیات مودی از طریق این کارپوشه بین سازمان مالیات و مودی انجام شود. همچنین امکان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی نیز از طریق همین سامانه وجود دارد که به وسیله آن فروشندگان فاکتورهای خرید خود را در سامانه بارگذاری می‌کنند و خریدار نیز لازم است که آن را تایید کند. این سامانه به منظور جلوگیری از فساد مالی، راه و روش‌های تقلب مالی و فرار مالیاتی راه اندازی شده تا تمام اطلاعات مالیاتی مشمولان نظام مالی با دقت در آن تجمیع شود.

کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/ ۱۲/ ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می‌شود، مراد، اشخاص مشمول است; مگر خلاف آن تصریح شده باشد.

صورتحساب الکترونیکی (مهم‌ترین اصطلاحی که این روزها و پس از تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‎‌شنویم)، همان فاکتور فروش یا صورتحسابی است که در قالب استانداردهای اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی، توسط شخص مودی (با کمک نرم افزار حسابداری خود) و یا شرکت‌‎های معتمد مودی صادر شده و در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی یا همان سامانه مودیان مالیاتی ثبت می‎‌گردد. این صورتحساب دارای یک کد منحصر به فرد مالیاتی 22 کاراکتری (شامل حرف و عدد) بوده و اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‎‌گردد.

    هم‎چنین در قانون مذکور صورتحساب الکترونیکی صادر شده،می‎‌بایستی توسط خریدار نیز در درگاه مذکور تایید شود.

بدیهی است که با اجرایی شدن و از زمان ابلاغ این قانون، تمامی فاکتورهای کاغذی مودیان نزد سازمان امور مالیاتی، اعتباری نخواهند داشت.

 قانونگذار برای این که اشخاص مکلف را به اجرای مواد مرتبط به صدور صورتحساب الکترونیکی قانون پایانه‌‎های فروشگاهی و سامانه مودیان ملزم نماید، ضمن تعیین جرائم سنگین برای عدم ثبت نام و صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، برای اشخاصی که این قانون را رعایت می‏‌کنند نیز مشوق‌‏های مناسبی را در نظر گرفته‌است. هم‏چنین بر خلاف قانون مالیات بر ارزش افزوده که سازمان امور مالیاتی اجازه دارد جرائم را گاهی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد مورد بخشودگی قرار دهد، دیگر خبری از این بخشودگی در این قانون نمی‌‏باشد و قانونگذار سازمان امورمالیاتی را محدود نموده که بیش از۵۰% درصد این جرائم قابل بخشودگی نباشد.

     افراد ملزم در صورت عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، مشمول جریمه ده درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون ریال (هر یک که بیشتر باشد)، می‏‌شوند و ادارات امور مالیاتی نیز تا زمانی که اشخاص مذکور نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام ننمایند، اختیار بخشودگی جرائم مقرر در این قانون، قانون مالیات‌‏های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را نخواهند داشت.

     عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی یا استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان و یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، نیز مشمول جریمه معادل ده درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، یا بیست میلیون ریال ( هر یک که بیشتر باشد) و محرومیت از اعمال معافیت‏های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌‏های موضوع قانون مالیات‏‌های مستقیم در همان سال مالی می‏شوند.

     در مقابل مودیانی که اقدام به عضویت در سامانه مودیان و ثبت و ارسال صورتحساب‏‌های الکترونیکی خود از این طریق می‌‏نمایند، علاوه بر این‎که از شمول جرایم مالیاتی مربوطه خارج شده و از مزایای متعددی نظیر برخورداری از تسهیلات ماده 4 قانون پایانه‏‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، عدم مراجعه ممیز مالیاتی، معافیت از ثبت صورت معاملات فصلی، عدم نیاز به تحریر دفاتر قانونی بهره‏‌مند می‌‏شوند مشمول مشوق‌هایی نیز می‌‏گردند:

     به عنوان مثال  به مدت ۵ سال پس از استقرار سامانه مودیان، صاحبان مشاغل مذکور می‌توانند ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداختی خود یا ۱ درصد از فروش خود در هر دوره مالیاتی (حداکثر تا ۶ میلیون تومان) را به عنوان پاداش همکاری از مالیات بر ارزش افزوده دوره یا دوره‌های بعدی کسر کنند. در صورتی که مودی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نباشد، پاداش مذکور از مالیات بر درآمد همان سال تا حداکثر ۵۰ درصد مالیات آن ها خواهد بود.

     هم‏چنین اگر مودی در سامانه مودیان ثبت نام نموده و تکالیف مالیاتی خود از جمله صدور صورت‏حساب الکترونیکی را انجام دهد، سازمان امور مالیاتی می‌تواند بدهی مالیات بر ارزش افزوده سال‌های ۱۳۹۶ و قبل از آن را قطعی کند و جرائم مربوط به آن را به مدت ۳ سال تعلیق کند و در صورتی که مودی در این مدت ۳ ساله تخلفاتی از قبیل کتمان فعالیت اقتصادی یا درآمد، عدم صدور صورتحساب الکترونیکی بابت فروش کالا و خدمات یا کم اظهاری یا بیش اظهاری در ثبت مقدار یا قیمت صورتحساب‌ها را مرتکب نشود، بدهی مالیات بر ارزش افزوده سال‌های ۱۳۹۶ و قبل از آن بخشوده می‌شود.

سامانه مودیان مالیاتی در کشورهای مختلف به عنوان یکی از مهم‌ترین و جدیدترین فناوری‌های ارتباطی بین دولت و شهروندان به کار می‌رود. این سامانه ‌دارای مزایای زیر است:

  1. افزایش شفافیت: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، مشخصات شهروندان به همراه اطلاعات مالی آن‌ها که باعث شفافیت بیشتر در امور مالی و مالیاتی می‌شود، قابل دسترس خواهد بود.
  2. کاهش هزینه‌ها: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، هزینه‌های مربوط به ارسال مکاتبات، حضور در دفاتر مالیاتی و غیره به شدت کاهش می‌یابد.
  3. افزایش سرعت و دقت: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، ارسال اطلاعات مالی و مالیاتی به صورت آنلاین انجام می‌شود. این باعث سرعت و دقت بیشتر در ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی می‌شود.
  4. جلوگیری از تقلب: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، اطلاعات مالی و مالیاتی شهروندان به صورت آنلاین خواهد بود که این باعث جلوگیری از تقلب در ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی می‌شود.
  5. جلوگیری از جرائم و تشویق مودیان: افرادی که اقدام به ثبت نام و استفاده از سامانه مودیان مالیاتی کرده‌اند نه تنها از جرایم مالیاتی معاف می‌شوند بلکه به صورت دوره‌ای می‌توانند از تشویق‌های مالیاتی و مزایای موجود در این سامانه بهره‌مند شوند.

آن چه مودیان محترمی که در سامانه مودیان ثبت نام نموده‏اند، باید در ابتدای امر بدانند این است که در حال حاضر در این سامانه ابزار، فرم‎ها یا الگوهای صورتحساب‎های الکترونیکی برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به طور مستقیم توسط مودی، وجود ندارد و در حال حاضر صرفاً می‏توان صورتحساب‎های الکترونیکی خرید یا فروش خود را در آنجا مشاهده و مدیریت نمود پس با این اوصاف نحوه صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی متکی به روش های دیگری است.

     یکی از این روش‏ها روش مستقیم است. در این روش مودی، ساز و کار لازم را در نرم افزار حسابداری خود پیاده سازی و از این نرم‏افزار برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، استفاده می‏نماید اما از آن جا این امر نیاز به دانش برنامه نویسی و IT  دارد، آماده سازی و اجرای این روش از توان یا حوصله خیلی از شرکت‎ها و مودیان خارج است.

روش دیگر روش غیر مستقیم است. در این روش مودی مسؤولیت صدور فاکتور الکترونیکی را به شرکت‎های معتمد واگذار می‎کند استفاده از این روش مستلزم ارائه اطلاعات سازمانی و فروش به شرکتهای معتمد و نگرانی از حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات و هم‏چنین پرداخت حق الزحمه بالا و قابل ملاحظه به این شرکت‏هاست که این دو نیز مطلوب مودیان نیست.

نورم تکس ( با نشانی اینترنتی tax.normgroup.ir) یک نرم افزار تحت وب هست که با هدف کمک به مودیان محترم مالیاتی توسط گروه نورم با بیش از یک دهه فعالیت در طراحی و اجرای پروژه‎های اقتصادی برای موسسات مالی و سازمان‎ها و مراکز فروشگاهی، اجرای پروژه‌‎های فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی و به طور کلی نوآوری در روش‌‎های توسعه کسب و کار راه اندازی شده و مورد بهره برداری مودیان محترم مالیاتی قرار گرفته است.

     استفاده از نورم‌تکس نه تنها معایب اعلام شده برای روش‌‏های فوق الذکر را ندارد، بلکه دارای ویژگی‌‏ها و مزایای چشمگیر و قابل ملاحظه ای هست.

     مودیان عزیز با استفاده آسان از نورم‌تکس بدون نیاز به نرم‌افزار حسابداری دیگر می‏‌توانند با کمترین هزینه ممکن ضمن حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات مالی، تمامی مراحل صدور و ارسال صورتحساب خود را شخصا یا از طریق اشخاص حقیقی یا حقوقی مورد اعتمادشان بدون نیاز به کارسپاری اجزا نموده و به صورت لحظه ای وضعیت ثبت فاکتورهایشان را در کارپوشه خود در سامانه مودیان مشاهده نمایند.

     هم‏چنین در نورم‌تکس امکاناتی نظیر ثبت فاکتور و افزودن مشتریان و کالاها به صورت گروهی و از طریق فایل اکسل، ثبت کلید عمومی امضای حافظه مالیاتی و دریافت شناسه یکتا به صورت رایگان، استفاده از برنامه تحت ویندوز با امکان ثبت آنلاین و آفلاین و دسترسی همزمان کاربران به صورت نامحدود و ثبت و صدور انواع فاکتورهای الکترونیکی با الگوهای اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی و فاکتورهای اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش با قابلیت چاپ و ذخیره فاکتورها به همراه شماره منحصر به فرد مالیاتی برای مودیان محترم فراهم شده است.

     مودیان گرامی می‌‏توانند با اطمینان از به روزرسانی مداوم و آنلاین نورم‌تکس، همزمان با تغییرات سامانه مودیان ضمن استفاده از آموزش ویدئویی و راهنمایی گام به گام از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مالیاتی نورم تکس ارتباط برقرار نموده و از مشاوره رایگان و همراهی صفر تا صد اجرای مراحل، بهره‌برداری نمایند.

شناسه‌ای است یکتا دارای مقداری ثابت و منحصر به فرد (6 کاراکتر)  که به هر حافظه مالیاتی در سطح کشور اختصاص داده می‌شود.
این شناسه از مولفه‌های تشکیل دهنده شماره مالیاتی می‌باشد که پس از درخواست مودی در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.
نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب‌های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مودیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حافظه مالیاتی می‌تواند به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد.
حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان، توسط مودی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هر حافظه مالیاتی باید دارای شماره شناسه یکتا (6کاراکتر) و از قسمت عضویت در کارپوشه قابل اخذ می باشد.
شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط سازمان اختصاص داده می‌شود.
شناسه‌ای است 22 کاراکتری در سامانه مودیان، که به ازای هر صورتحساب الکترونیکی تولید شده و به صورت منحصر به فرد به آن صورتحساب تخصیص داده می‌شود.
این شماره دارای بخش‌های اطلاعاتی خاص می‌باشد.صورتحساب بدون شماره منحصر به فرد مالیاتی فاقد اعتبار است.
مولفه‌های شماره مالیاتی، شامل شناسه یکتای حافظه مالیاتی (با طول ثابت 6 کاراکتر)، تاریخ ثبت صورتحساب الکترونیکی در حافظه مالیاتی (با طول ثابت 5 کاراکتر)، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی (با طول ثابت 10 کاراکتر) و رقم کنترلی (تولید شده با طول 1 کاراکتر).

شناسه کالا/خدمت یک شماره 13 رقمی است که به کالا/خدمت تخصیص داده می‌شود.

به ازای هر ردیف در صورتحساب الکترونیکی صادره توسط مودیان، درج شناسه کالا /خدمت مرتبط الزامی است.

صورتحساب‌های الکترونیکی را بر اساس ماهیت و موضوعی که دارند نیز می‌توان تقسیم بندی کرد. هر کدام از این صورتحساب‌ها کاربرد خاصی دارند که با توجه به نیازی که دارید باید یکی از این صورتحساب‌ها را صادر کنید.
صورتحساب الکترونیکی اصلی
صورتحساب الکترونیکی اصلاحی
صورتحساب الکترونیکی ابطالی
صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش
تفاوت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در ضرورت درج اطلاعات خریدار است. در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر (B to B) که درج اطلاعات کامل خریدار الزامی است، صورتحساب الکترونیکی باید از نوع اول صادر شود. باتوجه به اینکه در این نوع از صورتحساب‌های الکترونیکی، اطلاعات هویتی خریدار درج می‌شود، صورتحساب پس از صدور و ثبت در سامانه مودیان، اعتبارسنجی و پذیرش توسط سامانه، براساس شماره اقتصادی در کارپوشه خریدار درج گردیده و در صورت تایید خریدار به عنوان اعتبار مالیاتی برای ایشان محسوب خواهد گردید.
درصورتحساب الکترونیکی نوع دوم (فروش به مصرف کننده نهایی) درج اطلاعات خریدار در صورتحساب الکترونیکی ضروری نمی‌باشد و از بابت این صورتحساب اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی‌باشد.
یکی از انواع صورتحساب‌‏های الکترونیکی مرجع، صورتحساب اصلی فروش است. اولین صورتحساب الکترونیکی که با انجام هر معامله صادر و در سامانه مودیان ثبت می‌شود، صورتحساب الکترونیکی اصلی فروش نامیده می‌شود. این صورتحساب الکترونیکی پس از ثبت می تواند در وضعیت‌‏های تایید، رد و یا عدم نیاز به واکنش قرار بگیرد.
به صورتحساب الکترونیکی اصلی فروش گفته می‌شود، فارغ از این که در وضعیت تایید شده، رد شده یا عدم نیاز به واکنش بوده و یا صورتحساب اصلاحی یا برگشت از فروش که در وضعیت تایید شده یا عدم نیاز به واکنش باشد.
به صورتحساب‏‌های الکترونیکی با موضوع اصلاحی، برگشت از فروش و ابطالی، صورتحساب الکترونیکی ارجاعی گفته می‌‏شود.
چنانچه پس از صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی اصلی فروش، به اصلاح اطلاعات صورتحساب، نیاز باشد، صورتحساب الکترونیکی جدیدی به نام صورتحساب اصلاحی صادر می‌‏شود. این صورتحساب الکترونیکی از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب الکترونیکی اصلی (مرجع) بوده و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است.
نکات ضروری در مورد صورتحساب الکترونیکی اصلاحی:
1- در صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، نوع و الگوی صورتحساب، اطلاعات مربوط به خریدار و هم‏چنین شناسه کالا/خدمت غیرقابل اصلاح است و برای اصلاح اطلاعات مذکور می‌بایست، صورتحساب الکترونیکی مرجع ابطال و صورتحساب الکترونیکی جدید صادر گردد.
2- برای هر صورتحساب الکترونیکی اصلاحی نیز می‌توان صورتحساب الکترونیکی اصلاحی دیگری صادر نمود، البته با رعایت شروط مندرج در دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی سازمان امور مالیاتی. بدیهی است در این حالت، آخرین صورتحساب الکترونیکی اصلاحی که وضعیت تایید آن مشخص شده‌باشد، می‌بایست به عنوان صورتحساب الکترونیکی مرجع در نظر گرفته‌شود.
3- برای اصلاح تعداد و یا مقدار در هر ردیف از کالاها یا خدمات:
الف) در صورت نیاز به افزایش تعداد و یا مقدار، علاوه بر امکان صدور صورتحساب الکترونیکی جدید (اصلی)، می‌توان صورتحساب الکترونیکی اصلاحی نیز صادر نمود (که البته در صورتحساب الکترونیکی اصلاحی امکان افزودن شناسه کالا/خدمت جدید وجود ندارد).
ب) در صورت نیاز به کاهش تعداد و یا مقدار: علاوه بر امکان صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش، صورتحساب الکترونیکی اصلاحی نیز می‌توان صادر نمود (که البته از این قابلیت برای اصلاح، تنها در صورت ثبت اشتباه تعداد و یا مقدار در صورتحساب الکترونیکی اصلی، می‌توان استفاده نمود).
4- اگر صورتحساب الکترونیکی مرجع ما، خود یک صورتحساب الکترونیکی اصلاحی و یا صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش باشد، برای صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی و یا برگشت از فروش جدید، این صورتحساب الکترونیکی حتماً باید در یکی از وضعیت‌های (تایید شده، تایید سیستمی و یا عدم نیاز به واکنش) باشد.
چنانچه پس از صدور هر یک از صورتحساب‌‏های الکترونیکی اصلی، اصلاحی و یا برگشت از فروش یکی از شروط زیر برقرار باشد:
1- تغییر اطلاعات مربوط به خریدار.
2- بازگشت تمام اقلام موجود در صورتحساب الکترونیکی مرجع.
3- احراز عدم تحقق معامله بر اساس اسناد و مدارک مثبته.
4 اشتباه در ثبت تاریخ معامله.
می بایست صورتحساب الکترونیکی ابطالی صادر و در سامانه مودیان ثبت گردد که از نظر نوع و الگوی صورتحساب الکترونیکی، مطابق صورتحساب الکترونیکی مرجع بوده و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع است. لازم به ذکر است، در صورتحساب الکترونیکی ابطالی، نوع و الگوی صورتحساب الکترونیکی، اطلاعات مربوط به خریدار و کلیه اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات موجود در بدنه صورتحساب الکترونیکی، از صورتحساب الکترونیکی مرجع استخراج می‏‌شود.
نکات ضروری در مورد صورتحساب الکترونیکی ابطالی:
1- صورتحساب الکترونیکی ابطالی را می‏‌توان روی صورتحساب‌‏های الکترونیکی مرجع با هر وضعیت و یا صورتحساب‌‏های الکترونیکی ارجاعی با وضعیت “در انتظار واکنش” صادر نمود. لازم به ذکر است:
الف) امکان صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی روی صورتحساب الکترونیکی مرجع در صورتی میسر است که صورتحساب الکترونیکی ارجاعی (اصلاحی یا برگشت از فروش) آن در یکی از وضعیت‌‏های “در انتظار واکنش و یا رد شده” باشد.
ب) چنانچه صورتحساب الکترونیکی ارجاعی (اصلاحی یا برگشت از فروش)، در وضعیت تایید شده باشد، صورتحساب الکترونیکی مرجع آن ابطالی محسوب شده و دیگر نمی‌توان از آن به عنوان صورتحساب الکترونیکی مرجع استفاده نمود.
2- امکان استفاده از صورتحساب الکترونیکی ابطالی به عنوان صورتحساب الکترونیکی مرجع وجود ندارد.
3-در صورتی‏که صورتحساب الکترونیکی مرجع از طریق صورتحساب الکترونیکی ابطالی، باطل شود، صورتحساب‏‌های الکترونیکی اصلاحی و یا برگشت از فروش آن باطل می‌شوند. البته در صورتی که وجود داشته باشند.
چنانچه پس از صدور هر یک از صورتحساب‌های الکترونیکی اصلی و یا اصلاحی، بخشی از کالا و یا خدمت کاهش یافته باشد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش و ثبت آن در سامانه مؤدیان اقدام می‌نماید. صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش از نظر نوع و الگوی صورتحساب الکترونیکی مطابق صورتحساب الکترونیکی اصلی مرجع و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع است و شامل اقلام کالا یا خدمات فروخته شده منهای اقلام برگشتی می‌‏شود.
نکات ضروری در مورد صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش:
1- در این نوع صورتحساب الکترونیکی، اطلاعات مربوط به خریدار غیر قابل اصلاح می‏‌باشد و تعداد یا مقدار هر ردیف از کالاها یا خدمات می‌بایست نسبت به صورتحساب الکترونیکی مرجع، کاهش یافته باشد.
2- در صورتی که تمام اقلام کالاها یا خدمات برگشت داده شده‌ باشد نمی‌توان صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش صادر نمود و در این حالت می‌بایست صورتحساب الکترونیکی ابطالی صادر شود.
3- در صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش مبالغ مربوط به هر یک از کالاها یا خدمات را نسبت به صورتحساب الکترونیکی اصلی، نمی‏‌توان تغییر داد.
در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سه نوع صورتحساب الکترونیکی قید شده‌است. برای هر کدام از این 3 نوع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان، صورتحساب‌های الکترونیکی با الگوهای خاص خود تعریف شده‌اند.
صورتحساب الکترونیکی نوع اول
در این نوع صورتحساب الکترونیکی، اطلاعات کامل خریدار و فروشنده ثبت می‌‏گردد. این اطلاعات شامل: نوع فروش، نوع خریدار، تاریخ و زمان صدور صورتحساب، اطلاعات هویتی خریدار و فروشنده، مشخصات کالا/خدمت می‌باشد. با توجه به این که در این نوع از صورتحساب‏‌های الکترونیکی، اطلاعات هویتی خریدار درج می‌‏شود، صورتحساب الکترونیکی پس از صدور و ثبت در سامانه مودیان، اعتبارسنجی و پذیرش توسط سامانه، براساس شماره اقتصادی در کارپوشه خریدار درج گردیده و در صورت تایید خریدار به عنوان اعتبار مالیاتی برای ایشان محسوب خواهد گردید.
فاکتورهای مرتبط با صورتحساب الکترونیکی نوع اول دارای 7 الگوی مشخص به شرح زیر است:
1- فروش 2- فروش ارزی 3 – طلا، جواهر و پلاتین (مختص طلافروشی‌ها) 4- قرارداد پیمانکاری 5- قبوض خدماتی 6- بلیط هواپیما 7- صادرات
صورتحساب الکترونیکی نوع دوم
در این نوع از صورتحساب الکترونیکی، ثبت اطلاعات فروشنده الزامی است، اما ثبت اطلاعات خریدار اختیاری بوده و از بابت این صورتحساب الکترونیکی، اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی‌‏باشد.
فاکتورهای مرتبط با صورتحساب الکترونیکی نوع دوم شامل 2 الگو می‌شود: 1- فروش 2- طلا، جواهر و پلاتین
صورتحساب الکترونیکی نوع سوم
این نوع از صورتحساب الکترونیکی، همان رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت است که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده (مودی) پذیرفته می‏‌شوند. دراین نوع از صورتحساب‏‌های الکترونیکی صرفاً مبلغ پرداختی و مشخصات پذیرنده (شماره سوییچ، شماره پذیرنده، شماره پایانه)، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده وجود داشته و از بابت آن اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی‏‌باشد. شایان ذکراست، این نوع از صورتحساب الکترونیکی نیز دارای شماره منحصربه فرد مالیاتی می‏‌باشد.
در حال حاضر “نورم‌تکس” این امکان را برای مودیان محترم فراهم آورده تا انواع صورتحساب‌های الکترونیکی مرتبط با الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم را که نیازمند صدور صورتحساب الکترونیکی هستند، را صادر و ارسال نمایند. لذا با اطلاع از انواع صورتحساب‌های الکترونیکی، می‌توانید به راحتی و با سرعت و دقت کامل، مناسب‌ترین نوع صورتحساب را انتخاب و نسبت به صدور و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام نمایید.
هر کدام از انواع صورتحساب‌های الکترونیکی که درباره آنها صحبت شد، در قالب‌ها و شکل‌های مختلفی می‌توانند ارائه شوند که به هر کدام از آنها یک الگو گفته می‌شود.
فاکتور الکترونیکی نوع اول
  • فروش
  • فروش ارزی
  • طلا،جواهر و پلاتین
  • قراردادپیمانکاری
  • قبوض خدماتی
  • بلیط هواپیما
  • صادرات
فاکتور الکترونیکی نوع دوم
  • فروش
  • طلا، جواهر پلاتین
فاکتور الکترونیکی نوع سوم
اهمیت آشنایی با انواع صورتحساب الکترونیکی از آنجایی است که اگر صورتحساب اشتباه دریافت کنید، اعتبار ارزش‌افزوده و هزینه شما محاسبه نخواهدشد. در حقیقت وقتی که کالا یا خدماتی را به یک کسب‌ و کار دیگر می‌فروشید (یعنی اصطلاحاً معامله BtoB انجام می‌دهید) باید صورتحساب نوع اول صادر کنید و اگر به عنوان یک شرکت، کالا یا خدماتی از کسب‌وکار دیگری دریافت می‌کنید باید صورتحساب نوع اول دریافت کنید. البته فروشنده می‌تواند صورتحساب نوع دوم یا نوع سوم صادر کند اما برای خریدار به عنوان اعتبار ارزش‌افزوده محاسبه نخواهد شد.
زمانی که شما به عنوان یک شرکت، کالا یا خدماتی را به مصرف‌کننده نهایی می‌فروشید به این نوع از معامله، خرید و فروش B to C گفته می‌شود. افرادی که خرید و فروش B to C انجام می‌دهند را به عنوان فعال اقتصادی در نظر نمی‌گیرند؛ بنابراین هیچ الزامی برای ارائه صورتحساب الکترونیکی نوع اول ندارند. اما این اشخاص موظف به نصب پایانه فروشگاهی و صدور صورتحساب الکترونیکی نوع دوم یا سوم هستند. شاید برای شما هم اینجا یک سؤال مهم پیش بیاید: چه تفاوتی دارد که صورتحساب الکترونیکی نوع دوم یا نوع سوم صادر کنیم؟
اگر صورتحساب الکترونیکی نوع سوم صادر کنید، امکان تفکیک بین کالاهای مشمول مالیات ارزش‌افزوده و معاف برای سازمان امور مالیاتی وجود ندارد و در نتیجه همه اقلام فروش شما مشمول پرداخت مالیات ارزش‌افزوده خواهد شد. اما به دلیل اینکه در صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، نوع کالا و خدمات مشخص است، بابت کالاهای معاف هیچ مالیاتی از شما دریافت نمی‌شود؛ بنابراین با صدور صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، مالیات کمتری پرداخت خواهید کرد.
رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد.

به منظور سرعت بخشیدن به بررسی درخواست‌‏های افزایش حد مجاز ماده 6 قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی (که قبلاً از طریق تنظیم درخواست مکتوب و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی انجام می‌‏گرفت)، این امکان برای مودیان محترم مالیاتی فراهم آمده تا در سامانه تیکتینگ اداره کل فناوری اطلاعات به نشانی: Management.tax.gov.ir درخواست خود را از طریق ثبت تیکت (پیام) و انتخاب گزینه سامانه مودیان، برای رسیدگی هرچه سریعتر در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

برای صدور و ارسال صورتحساب قرارداد پیمانکاری، پس از ثبت قرارداد در کارپوشه سامانه مودیان و دریافت شماره قرارداد که همان شناسه یکتای مالیاتی قرارداد محسوب می‌شود، وارد پنل خود در نورم‌تکس شوید، سپس با انتخاب نوع فاکتور قرارداد پیمانکاری و بعد از انتخاب مشتری مورد نظر، در قسمت مشخصات سرآمد، اطلاعات خواسته شده، شامل تاریخ و زمان صورتحساب، شناسه یکتای ثبت قرارداد فروشنده، روش تسویه و مبلغ فاکتور بدون احتساب ارزش افزوده که ثبت آنها الزامی است را وارد نمایید.

توجه داشته باشید: در صورتی که روش تسویه حساب را “نسیه” انتخاب نمایید، در مرحله بعد در قسمت ثبت کالا/خدمات، بعد از وارد کردن شناسه خدمت مورد نظر، می‌‏بایستی حتماً نرخ مالیات بر ارزش افزوده را صفر وارد کنید، حتی اگر شناسه کالا دارای ارزش افزوده باشد.

دو اصطلاح مربوط به وضعیت صورتحساب‌ها در کارپوشه سامانه مودیان است:

عدم احتساب این اصطلاح در مورد صورتحساب‌های ارجاعی است که به عنوان فروش برای فروشنده لحاظ نمی‌شود و در محاسبات ارزش افزوده نیز محاسبه نمی‌گردد.

احتساب برای فروشنده فروش محسوب می‌شود و در محاسبات ارزش افزوده نیز محاسبه می‌گردد.

پرسش های متداول

اشخاص مشمول قانون پرداخت مالیات، به منظور عضویت اولیه در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه خود در این سامانه، ابتدا به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir وارد می‌شوند و سپس از بخش داشبورد مدیریتی نسبت به عضویت در سامانه مؤدیان و ایجاد کارپوشه با انتخاب کلید مربوطه اقدام می‌کنند. همچنین مودیان بعد از ایجاد کارپوشه می‌بایست نسبت به تکمیل عضویت خود در سامانه مؤدیان اقدام نمایند. در این راستا پس از ورود به کارپوشه از بخش عضویت، شناسه یکتای حافظه مالیاتی دریافت می‌کنند.
در ادامه فرآیند تکمیل عضویت، مودیان باید نسبت به اعلام مشخصات ابزارهای پرداخت و شماره حساب‌های بانکی خود در کارپوشه اقدام کنند. مؤدیان در اجرای قانون می‌بایست برای فروش کلیه کالا و خدمات خود صورتحساب الکترونیکی صادر کنند و برای این منظور نیازمند تهیه پایانه‌ فروشگاهی منطبق با استانداردهای سازمان امور مالیاتی کشور می‎‌باشند.
مؤدیان پس از صدور صورتحساب‌های الکترونیکی خود ملزم به ارسال اطلاعات این صورتحساب‌ها به سامانه مؤدیان به شکل برخط یا غیر بر خط و براساس استانداردهای سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد. چنانچه خریدار مصرف کننده نهایی نبوده و خود عضو سامانه مودیان باشد، می‌تواند صورتحساب‌های خرید خود را همچون فروشنده در کارپوشه خود مشاهده و نسبت به تایید یا رد آنها اقدام نمایند.

حسب دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، سه نوع صورتحساب پیش‌بینی شده است که عبارتند از:

صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا/خدمت فروش رفته.
صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است با اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل کالا/خدمت و ثبت اطلاعات  خریدار اختیاری است .
صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.

خیر. شما با توجه به نوع شرکتی که در آن فعالیت می‌کنید باید نوع خاصی از صورتحساب الکترونیکی را به سامانه مودیان صادر کنید. البته هر کدام از انواع صورتحساب‌های الکترونیکی در سامانه مودیان الگوهای متفاوتی دارند که با توجه به نیازهای خودتان می‌توانید از هر یک از آنها استفاده کنید.

مطابق قانون تسهیل تکالیف مودیان، کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرائی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 08/07/ 1386 و نیز سایر اشخاص حقوقی (به استثنای اشخاص حقوقی موضوع ماده (16) قانون مالیات برارزش افزوده) از تاریخ 01 /07 /1402 کلیه اشخاص باقیمانده (اشخاص حقیقی که میزان فروش خالص کالا و خدمات سال 1402 آنها تا پایان شهریور ماه سال 1402 بیشتر از 180 میلیارد ریال بوده است و همچنین اشخاص حقوقی موضوع ماده (16) قانون مالیات برارزش افزوده) از تاریخ 10/01/ 1402.

صورتحساب‌هایی که شماره منحصر به فرد مالیاتی داشته باشند از نظر سازمان امور مالیاتی کشور معتبر محسوب می‌شوند.

صورتحساب‌های الکترونیکی دو تفاوت مهم با فاکتورهای شمس دارد:
1. صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است.
2. تمامی صورتحساب‌های الکترونیکی صادر شده در حافظه مالیاتی ذخیره می‌شوند.

تا کنون هفت الگو برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول درنظر گرفته شده است که شامل موارد ذیل است:
1- فروش
2- فروش ارز
3- طلا، جواهر و پلاتین
4- قرارداد پیمانکاری
5- قبوض خدماتی
6- بلیت هواپیما
7- صادرات

1- ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی.

2- ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد/ سامانه‌های دولتی – با کلید مودی.

3- ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد/ سامانه‌های دولتی – با کلید شرکت معتمد/ سامانه‌های دولتی.

اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می‌کنند.

نوع اول: مجوز فعالیت‌های مرتبط با حوزه صدور، جمع آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور و نظارت بر عملکرد مودیان در این حوزه است. شرکت‌های دارنده این مجوز قادر به ارائه خدمات نامبرده به خود نیز هستند.

نوع دوم: مجوز فعالیت‌های مرتبط با حوزه آموزش به مودیان مالیاتی و احراز تسلط آنها به حقوق و تکالیف خود در ارتباط با قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و سایر قوانین مالیاتی مرتبط با مودی است.

نوع سوم: مجوز فعالیت‌های مرتبط با حوزه خدمات مشاوره و حسابداری مالیاتی مانند مشاوره فنی و غیرمالیاتی، مشاوره مالیاتی، کمک به تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی، تهیه و نگهداری دفاتر و سایر موارد غیرحاکمیتی به تشخیص سازمان امورمالیاتی کشور در این حوزه است.

این روش، ویژه مودیانی است که ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به صورت مستقیم و توسط مودی صورت می‌پذیرد.

در این روش مسئولیت ارسال با شخص مودی است.

در این روش، مودی نسبت به امضا صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام می‌نماید. مسئولیت صدور صورتحساب الکترونیکی با مودی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی است.

در این روش شرکت معتمد اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودی را دریافت و با استفاده از کلید خصوصی و زیرساخت‌های خود اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی می‌نماید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

در این روش، می‌بایست مودی در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مودیان توسط سامانه‌های دولتی را انتخاب نماید.

در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه‌های دولتی امکانپذیر خواهد شد.

مؤدی محترم
 در صورتی که مشتری (خریدار) شما دارای شناسه اشتراکی یعنی از نوع مشارکت مدنی ‌باشد، برای ثبت اطلاعات مشتری، پس از انتخاب گزینه مشتری‌ها از پنل خود در نورم‏‌تکس، حتماً نوع شخص خریدار را در قسمت ثبت مشتری “مشارکت مدنی” انتخاب نمایید.
توجه داشته باشید که شناسه مشارکت مدنی نیز یک کد 11رقمی است.
در صورتی که نیاز به حصول اطمینان از صحت شناسه ملی مشتریان یا طرفهای تجاری خود دارید، به سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور به نشانی https://ilenc.ssaa.ir مراجعه نمایید.
در صفحه ای که پیش رویتان باز می شود، شناسه ملی شخص حقوقی مورد نظر را ثبت نمایید. با این استعلام، مشخصاتی از قبیل نام، شماره ثبت، وضعیت فعالیت و نوع شخصیت حقوقی هم‏چنین سازمان ثبت کننده آن را مشاهده خواهید نمود.
برای استعلام و دریافت شماره اقتصادی مشتری به میز خدمت عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https://tax.gov.ir/action/do/InquiryNationalID مراجعه نموده و بر اساس نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی) کدملی شخص حقیقی و یا شناسه ملی شخص حقوقی را وارد نمایید. در صفحه‌ای که پیش رویتان باز می‏‌شود، شناسه اقتصادی مشتریتان را مشاهده خواهید نمود.
در پایان شناسه اقتصادی اعلام شده را یادداشت یا کپی نموده و در پتل نورم‌تکس در قسمت “مشتری ها” ثبت نمایید.
توجه داشته باشید:
چنان‏چه مشتری شما پرونده مالیاتی فعالی نداشته باشد، استعلام شما نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، در این صورت برای ثبت فاکتور خود لازم است فاکتور نوع دوم را که برای ثبت آن نیازی به ثبت اطلاعات مشتری ندارید، انتخاب نمایید.
مبنای اخذ شناسه کالا/خدمت در درگاه stuffid.tax.gov.ir می‌باشد. کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه دهندگان خدمت، مکلف به دریافت شناسه مذکور از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند.
مادامی که شناسه کالا/خدمت اختصاصی برای کالاها و خدمات مورد نظر فراهم نشده‌باشد، می‌توانند از شناسه کالا/خدمت عمومی برای صدور صورتحساب الکترونیکی استفاده نماید.
هم‌چنین جزییات واحدهای اندازه‌گیری آن در فایل راهنمای”واحدهای اندازه‌گیری کالا/خدمت” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط قابل بهره‌برداری می‌باشد.
1- صاحبان مشاغل می‌بایستی با توجه به نوع فعالیت خود از طریق سامانه‌‏های اعلام شده زیر نسبت به اخذ شناسه کالاها یا خدمات موردنظر اقدام ‏نمایند:
– تولید کنندگان یا وارد کنندگان کالاها: سامانه جامع تجارت به نشانی https://www.ntsw.ir
– ارائه دهندگان خدمات: سامانه مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به نشانی https://portal.gs1-ir.org
2- متولیان و مسئولین ذیربط در وزارت صمت نیز می‌بایستی شناسه‏‌های تولید شده را برای بارگذاری در سامانه مدیریت شناسه کالا/خدمت به نشانی kalaid.tax.gov.ir به این مرکز ارسال نمایند.
3- پس از تعیین مشمولیت و تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده، شناسه‌ها در سامانه شناسه کالا/خدمت به نشانی https://stuffid.tax.gov.ir بارگذاری می‌گردد.
4- به منظور بهره برداری مؤدیان برای صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال به سامانه مودیان شناسه‌های موجود در بانک اطلاعاتی سامانه فوق‌الذکر به صورت روزانه در بانک اطلاعاتی سامانه مؤدیان درج می‏‌گردد. شایان ذکر است، مؤدیان محترم تا زمان بارگذاری شناسه‌های اختصاصی کالا یا خدمت در سامانه، می‌توانند برای صدور صورتحساب الکترونیکی، از شناسه‌های عمومی کالا یا خدمت مرتبط در سامانه https://stuffid.tax.gov.ir استفاده نمایند.
کد شعبه فروشنده از جمله اطلاعاتی است که ثبت آن توسط مودیان محترم اختیاری است، اما در صورتی که تمایل داشته باشید کد شعبه خود را ثبت نمایید:
ابتدا از پنل خود در نورم‌تکس گزینه “مشخصات شرکت” و در صفحه باز شده گزینه “کد شعبه” را انتخاب و کد شعبه فروشنده خود را ثبت نمایید.
توجه داشته باشید:
لازم است کد شعبه یک عدد 4 رقمی باشد. لذا چنان‏چه تعداد ارقام کد شعبه شما کمتر از 4 رقم است، می‌‏بایستی به تعداد ارقامی که کمتر است، به ابتدای کد شعبه خود از سمت چپ، صفر اضافه نمایید.
برای صدور صورتحساب الکترونیکی مربوط به فروش طلا و جواهر در نورم‌تکس و ارسال آن به سامانه مؤدیان مالیاتی:
ابتدا از پنل کاربری خود با انتخاب گزینه “فاکتورها” الگوی مناسب فروش طلا و جواهر خود را از بین صورتحساب‌های الکترونیکی نوع اول یا دوم انتخاب نمایید. صورتحساب‌الکترونیکی فروش طلا و جواهر نوع اول را در شرایطی انتخاب می‌‏کنید که ثبت اطلاعات خریدار (از جمله شناسه ملی مشتری، کد اقتصادی مشتری و …)، برای شما الزامی باشد، اما الگوی صورتحساب‌الکترونیکی نوع دوم را زمانی انتخاب می‌کنید که ثبت اطلاعات خریدار مورد نظر شما نباشد.
پس از انتخاب نوع صورتحساب‌ الکترونیکی و الگوی مربوط، در صورتی که صورتحساب‌الکترونیکی طلا و جواهر مورد نظر شما از نوع اول باشد، ابتدا اطلاعات مشتری را ثبت کنید و سپس سایر مراحل صدور را ادامه دهید، اما با انتخاب صورتحساب‌ الکترونیکی نوع دوم نیازی به طی کردن مرحله ثبت مشتری نیست. برای ادامه صدور صورتحساب‌ الکترونیکی، ابتدا در قسمت ثبت کالاها/خدمات، گزینه “شناسه کالا/خدمت” را انتخاب نموده و موارد ستاره دار را ثبت و تکمیل نمایید.
در این قسمت اجرت ساخت و سود فروشنده را بر اساس فرمول‌‏های زیر محاسبه و ثبت نمایید: مبلغ کل* 10% = اجرت ساخت مبلغ کل* 7% = سود فروشنده در قسمت “حق‏ العمل” نیز اگر مبلغی را به عنوان حق‏ الزحمه درنظر گرفته‌‏اید، مقدار آن را ثبت و در غیر این صورت عدد صفر را درج کنید. در مرحله بعد اطلاعات پرداخت را ثبت نموده و در پایان صورتحساب‌ الکترونیکی خود را به سامانه مؤدیان ارسال نمایید.
مودیان محترم از این پس می‌‏توانند صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی صادرات خود را با رعایت نکات زیر در نورم‌‏تکس صادر نموده و به سامانه مؤدیان ارسال نمایند:
در ثبت صورتحساب‏ الکترونیکی با الگوی صادرات:
– وارد کردن اطلاعات خریدار الزامی نیست.
– پر کردن اطلاعات گمرکی ضروری است.
– شماره پروانه گمرکی با شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی باید برابر باشد.
– امکان صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش وجود ندارد.
– روش تسویه فقط به صورت نقدی قابل درج است.
– ثبت وزن خالص کالا الزامی است.
– ثبت فیلد مبلغ واحد، اختیاری است.
– نرخ مالیات بر ارزش افزوده برابر صفر است.
نکات قابل توجه مؤدیان محترم در مورد ثبت فیلد شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی در صورتحساب‌های الکترونیکی با الگوی صادرات:
– ثبت فیلد شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی اختیاری است.
– در صورت ثبت این فیلد، رعایت تناظر یک‌به‌یک اطلاعات اظهارنامه گمرکی و صورتحساب الکترونیکی صادراتی براساس شماره کوتاژ الزامی است و می‌بایستی شماره و اطلاعات ثبت شده دقیقاً مطابق با شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی باشد.
– بررسی اظهارنامه گمرکی به منظور صحت‌سنجی اطلاعات صورتحساب الکترونیکی انجام می‌شود.
– شرط بهره‌مندی مؤدیان از معافیت نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی نیز ثبت این فیلد مطابق با اظهارنامه گمرکی است.
– چنان‏چه صورتحساب الکترونیکی صادره با اطلاعات اظهارنامه گمرکی مربوطه مطابقت نداشته باشد و مؤدی کم اظهاری نموده باشد، صورتحساب الکترونیکی صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی نوع دوم با الگوی فروش خواهد بود و مودی مشمول جرائم موضوع ماده (9) قانون پایانه‌های فروشگاهی خواهد بود.
– در مورد صورتحساب‌های الکترونیکی اصلاحی و ابطالی نیز تاریخ و زمان این نوع صورتحساب‏‌ها می‌بایستی از تاریخ کوتاژ اظهارنامه گمرکی بزرگتر و یا مساوی با آن باشد.
مؤدیان محترم می‌توانند صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی قرارداد پیمانکاری را با رعایت نکات زیر در نورم‌تکس صادر نموده و به سامانه مؤدیان ارسال نمایند. برای صدور صورتحساب الکترونیکی قرارداد پیمانکاری، ابتدا از پنل کاربری خود با انتخاب گزینه “فاکتورها” الگوی قرارداد پیمانکاری را از صورتحساب نوع اول انتخاب نمایید. صفحه مشخصات مشتری برای شما نمایش داده می‏‌شود، در این صفحه با انتخاب مشتری مورد نظر، وارد مرحله مشخصات سرآمد ‏شوید. در این مرحله گزینه‌های ستاره‌دار که شامل تاریخ و زمان صدور صورتحساب، شناسه یکتای ثبت قرارداد فروشنده و روش تسویه را وارد نموده و سایر مراحل صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی را ادامه دهید.
توجه داشته باشید:
برای ثبت این نوع صورتحساب الکترونیکی، ابتدا بایستی قرارداد پیمانکاری مربوط ثبت و به تایید کارفرما رسیده باشد. در این صورت شناسه یکتای ثبت قرارداد فروشنده، همان شماره قرارداد پیمانکاری ثبت شده در کارپوشه شما در سامانه مؤدیان می‌‏باشد.
روی صورتحساب الکترونیکی “مرجع با هر وضعیت” و یا “ارجاعی با وضعیت در انتظار واکنش” می توان صورتحساب الکترونیکی ابطالی صادر نمود.
بطور کلی صورتحساب‌های الکترونیکی خرید در سامانه مؤدیان دارای وضعیت‌های زیر می‌باشند:
در انتظار واکنش: در صورتی که مؤدی به صورتحساب الکترونیکی واکنش نشان نداده باشد و 30 روز از زمان درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه سامانه مؤدیان نگذشته باشد.
تایید شده: در صورتی که مؤدی صورتحساب الکترونیکی را تایید کرده باشد.
رد شده: در صورتی که مؤدی صورتحساب الکترونیکی را در فرجه زمانی قانونی رد کرده باشد.
تایید سیستمی: در صورتی که مؤدی به صورتحساب الکترونیکی واکنش نشان نداده باشد پس از گذشت 30 روز از زمان درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه سامانه مؤدیان، صورتحساب الکترونیکی تایید سیستمی می‌گردد.
عدم نیاز به واکنش: صورتحساب‌هایی که برای مصرف کننده نهایی صادر می شود. (نوع2 و نوع3)
عدم امکان واکنش: صورتحساب‌هایی که در زمان صدور، وضعیت کارپوشه خریدار آنها در سامانه مؤدیان غیرمجاز (موقت یا دائم) باشد و 30 روز از تاریخ صدور آنها گذشته باشد.
ابطال شده: در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی ارجاعی، مرجع همان صورتحساب ابطال شده تلقی می‌گردد.
به منظور سرعت بخشیدن به بررسی درخواست‌‏های افزایش حد مجاز ماده 6 قانون پایانه ‏های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی (که قبلاً از طریق تنظیم درخواست مکتوب و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی انجام می‌‏گرفت)، این امکان برای مؤدیان محترم مالیاتی فراهم آمده تا در سامانه تیکتینگ اداره کل فناوری اطلاعات به نشانی: Management.tax.gov.ir درخواست خود را از طریق ثبت تیکت (پیام) و انتخاب گزینه سامانه مؤدیان، برای رسیدگی هرچه سریعتر در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.
با این قابلیت نورم‌تکس می‏‌توانید وضعیت صورتحساب های الکترونیکی گروهی که از طریق فایل اکسل بارگذاری می‏‌‎کنید را از طریق شماره داخلی فاکتورهای کاغذی خود نیز مشاهده و بررسی نمایید.
کافی است قبل از بارگذاری فایل اکسل مربوط در نورم‌تکس، شماره صورتحساب‌های داخلی مورد نظر را در شیت صورتحساب و ستون تعیین شده با عنوان “سریال صورتحساب داخلی حافظه مالیاتی” این فایل، درج نمایید.
توجه داشته باشید:
لازم است شماره صورتحساب داخلی حافظه مالیاتی 10 رقمی باشد لذا چنان‏چه تعداد ارقام شماره صورتحساب‌های شما کمتر از 10 رقم باشد، می‌‏بایستی به تعداد ارقامی که کمتر است، به ابتدای شماره صورتحساب‌های الکترونیکی خود از سمت چپ، صفر اضافه نمایید.
خطای اعلام شده: شماره مالیاتی صورتحساب با اطلاعات سامانه منطبق نیست.
متأسفانه گاهی علی‌رغم ثبت صحیح صورتحساب الکترونیکی در نورم‌تکس و ارسال آن با خطای: “شماره مالیاتی صورتحساب با اطلاعات سامانه منطبق نیست” از سوی سامانه مؤدیان، مواجه می‌شوید. در این مورد قبل از هر اقدامی ابتدا در کارپوشه خود در سامانه مؤدیان، صورتحساب الکترونیکی مذکور را با شماره منحصر به فرد مالیاتی ثبت شده چک کنید، در صورتی که از ثبت صحیح صورتحساب الکترونیکی اطمینان حاصل کردید، نیازی به صدور مجدد صورتحساب الکترونیکی نخواهید داشت.
خطای اعلام شده: طول مقدار وارد شده در فیلد “شماره اقتصادی خریدار” بزرگتر از حداکثر طول مجاز است.
علت خطا: ورود اشتباه یا خالی گذاشتن فیلد شماره اقتصادی یا مشخص نبودن نوع خریدار.
راه حل: از آن جا که شناسه ملی ویژه اشخاص حقوقی به عنوان شماره اقتصادی منظور می‏‌شود و مؤدی مکلف است از آن در کلیه معاملات خود استفاده نماید، طول مقدار (تعداد ارقام) قابل درج در این فیلد برای اشخاص حقوقی 11 رقم و در مورد اشخاص حقیقی 14 رقم است. لذا با تعیین نوع شخص خریدار (حقیقی، حقوقی و …) در قسمت ویرایش مشتری حتماً شماره اقتصادی را با دقت وارد نمایید.
خطای اعلام شده: مقدار فیلد «شماره اقتصادی فروشنده» با اطلاعات سامانه منطبق نیست.
علت خطا: مقدار فیلد شماره اقتصادی فروشنده در تنظیمات شخصی، اشتباه وارد شده یا درج نشده‌است.
راه حل: در قسمت مشخصات شرکت، فیلد شماره اقتصادی و شناسه ملی شرکت را ویرایش نمایید.
خطای اعلام شده: مقدار فیلد نوع شخص خریدار از نظر داده‌ای معتبر نبوده و صورتحساب معتبر نیست.
علت خطا: اشتباه در تعیین نوع مشتری یا عدم تعیین نوع مشتری از نظر حقوقی، حقیقی و … .
راه حل: در قسمت مشخصات شرکت، نوع مشتری را در قسمت نوع شخص خریدار (حقیقی، حقوقی و…) به طور صحیح وارد نموده و فیلد شماره اقتصادی و شناسه ملی شرکت را را بر اساس آن ویرایش نمایید.
خطای اعلام شده: مقدار فیلد شناسه کالا خدمت با اطلاعات سامانه منطبق نیست.
علت خطا: ورود اشتباه شناسه کالا یا خدمت و یا منقضی شدن شناسه کالا یا خدمت.
راه حل: باید الگوی شناسه کالا یا خدمت که یک عدد 13 رقمی است را از طریق سایت https://stuffid.tax.gov.ir دریافت نموده و در فیلد شناسه کالا یا خدمت به طور صحیح درج نمایید.
خطای اعلام شده: مقدار فیلد مبلغ پرداختی نقدی از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نمی‌باشد و صورتحساب معتبر نیست.
علت خطا: فیلد مبلغ پرداختی نقدی اشتباه محاسبه شده‌‌است (معمولاً دلیل اصلی این اشتباه کم نکردن مقادیر مالیات از مجموع صورتحساب الکترونیکی می‌باشد).
راه حل: در قسمت مبلغ پرداختی نقدی باید جمع صورتحساب الکترونیکی را بدون ارزش افزوده وارد نمایید.
در صورتی که فروشنده از صورتحساب الکترونیکی نوع اول استفاده نماید و خریدار مصرف کننده نهایی نبوده و دارای کارپوشه فعال باشد، امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی پس از درج صورتحساب به صورت خودکار درکارپوشه خریدار، حداکثر تا 30 روز وجود دارد.
درصورت عدم واکنش خریدار تا موعد مقرر، صورتحساب الکترونیکی به صورت سیستمی تایید می‌گردد.
با رد صورتحساب الکترونیکی توسط خریدار، صورتحساب الکترونیکی برای فروشنده باطل شده محسوب نمی‌شود و فروشنده می‌تواند در صورت نیاز با شماره مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع (صورتحساب الکترونیکی رد شده)، صورتحساب الکترونیکی ارجاعی (صورتحساب الکترونیکی اصلاحی / ابطالی و یا برگشت از فروش) صادر نماید.
بله. در صورت استفاده از صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی مربوطه و تایید صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه ظرف مهلت مقرر 30 روزه و یا تایید سیستمی، با رعایت سقف حدمجاز فروش فروشنده در هنگام صدور صورتحساب و نسبت به میزان مبلغ پرداختی ثبت شده در کارپوشه، اعتبار مالیاتی برای خریدار لحاظ می‌گردد.
خیر. در صورت ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان و در صورت عدم واکنش در مهلت مقرر 30 روزه، صورتحساب الکترونیکی تایید سیستمی شده و در این صورت امکان رد صورتحساب الکترونیکی توسط خریدار وجود ندارد. لیکن خریدار می‌تواند در صورت نیاز از فروشنده درخواست نماید تا نسبت به اصلاح/ابطال صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید.
برخی از صورتحساب‌های الکترونیکی که برای ثبت به سامانه مؤدیان ارسال شده، به دلایل مختلف در وضعیت pending قرار می‌گیرد و مؤدیان/شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی در این وضعیت مجدداً نسبت به ثبت صورتحساب الکترونیکی مذکور با شماره منحصر به فرد مالیاتی جدید در سامانه مؤدیان اقدام می‌نمایند. با عنایت به اینکه شماره منحصر به فرد مالیاتی درج شده در این صورتحساب‌های الکترونیکی متفاوت می‌باشد؛ لذا از نظر سامانه مؤدیان صورتحساب الکترونیکی جدید بوده و در کارپوشه درج می‌گردد.
در صورت بروز چنین حالتی صادرکننده صورتحساب می‌بایست جهت حذف صورتحساب‌های الکترونیکی تکراری، نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی اقدام نماید.
وفق مقررات ماده (7) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معامالت موضوع ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت.
در صورتحساب الکترونیکی نوع اول، مبالغ پیش پرداخت به عنوان مبلغ نقدی در صورتحساب الکترونیکی ثبت می‌شود.
بله. می‌بایست برای هرگونه فروش کالا و یا ارائه خدمت، اعم از مشمول یا معاف، صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان صورت گیرد.
خریدار جهت بهره‌مندی از اعتبار مالیاتی، می‌بایست از فروشنده درخواست نماید؛ ضمن ابطال صورتحساب صادره الکترونیکی نوع دوم، نسبت به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول در سامانه مودیان اقدام نماید.
خیر. چنانچه فروشنده پس از صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان، شرایط ابطال صورتحساب را داشته باشد، می‌بایست نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی اقدام نماید؛ در صورت عدم ابطال صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده و رد آن توسط خریدار، صورتحساب رد شده به عنوان فروش برای فروشنده محاسبه می‌گردد.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی جزئی از شماره منحصر به فرد مالیاتی است (6کاراکتر اول) و به واسطه آن برای سازمان امور مالیاتی کشور محرز می‌شود که صورتحساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است.

ویژگی‌ها و مشخصات فنی «مودی می‌بایست یک پایانه فروشگاهی-حافظه مالیاتی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مطابق با سند که درسایت» پایانه فروشگاهی intamedia.ir بارگذاری گردیده، تهیه نماید. شناسه یکتای حافظه مالیاتی از بخش عضویت درکارپوشه قابل دریافت است.

بله.

ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی بدون گواهی امضاءدر قالب بسته‌های حداکثر 100 تایی امکان پذیر است .

ارسال صورتحسابهای الکترونیکی با گواهی امضاء در قالب بسته‌های حداکثر 1000 تایی امکان پذیر است.

 اگر خریدار جزء صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باشد درج «شماره اقتصادی خریدار» در صورتحساب الکترونیکی الزامی است.
 لیکن در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی باشد، نیازی به درج «شماره اقتصادی خریدار» در صورتحساب الکترونیکی نیست.

بدیهی است انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی نیز متناسب با نوع خریدار به شرح فوق تعیین می‌گردد.

بله.

صورتحساب الکترونیکی جدید مشمول قاعده صورتحساب الکترونیکی اصلی است و امکان اصلاح یا ابطال و صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش وجود دارد.

در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید.

اگر برای این صورتحساب (برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد.

لازم به ذکر است که از هر شماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده می‌شود.

بله.

با انتخاب یک یا چند صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه، امکان تایید یا رد کلی و گروهی وجود دارد.

خیر.

امکان اصلاح صورتحساب‌های الکترونیکی ابطالی وجود ندارد.

ورود از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir، وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور و انجام عملیات احراز. 

مودی می‌بایست مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمانامور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکت‌های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکانپذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده (12) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحسا ب‌های صادره به سازمان اقدام نماید.

بله.

امکان اعطای شماره اقتصادی به اتباع غیرایرانی وجود دارد.

هر خریدار از جمله اتباع غیرایرانی در صورت تمایل، باید شماره اقتصادی خود را به فروشنده جهت ثبت در صورتحساب اعلام نماید.

مطابق قانون تسهیل تکالیف مودیان، حد مجاز فروش حداکثر پنج برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیات‌های مستقیم است.

مودی با توجه به انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی می‌تواند از:

روش تسویه (نقدی، نقدی-نسیه، نسیه) و نحوه پرداخت (وجه نقد، چک بانکی، ساتنا، پایا و سایر) استفاده کند.

با توجه به اطلاعیه شماره ۴۷ سازمان امور مالیاتی، به اطلاعتان می‌رسانیم، اشخاص حقیقی که فروش خالص کالا یا خدمات آنها از اول فروردین تا پایان هر دوره مالیاتی ۱۴۰۳ به ۱۴۴ میلیارد ریال برسد، از ابتدای دوره بعدی مالیاتی مکلف به صدور انواع صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ یا ۲ می‌باشند.

صورتحسابی که پس از ثبت در سامانه مودیان نیاز به ابطال دارد، با توجه به واکنش خریدار در سه وضعیت مختلف قرار می‌گیرد:

صورتحسابی که توسط خریدار رد شده، اگر فروشنده آنرا ابطال نماید، وضعیت صورتحساب ابطالی در کارپوشه عدم نیاز به واکنش می‌باشد.

صورتحسابی که خریدار واکنشی انجام نداده، اگر فروشنده آنرا ابطال نماید، وضعیت صورتحساب ابطالی در کارپوشه عدم نیاز به واکنش می‌باشد.

صورتحسابی که توسط خریدار تایید شده، اگر فروشنده آنرا ابطال نماید، وضعیت صورتحساب ابطالی در کارپوشه در انتظار واکنش می‌باشد و خریدار باید به ابطالی این صورتحساب نیز واکنش نشان دهد.

توجه داشته باشید:

صورتحسابی که خریدار تایید کرده ولی ابطالی آنرا رد کند این صورتحساب ابطال نشده و به منزله فروش برای فروشنده تلقی می‌گردد.

1- با تغییر فصل دوره زمانی صورتحساب‌ها به صورت پیش فرض به فصل جدید تغییر می‌کند. در نتیجه صورتحساب‌های فصل قبل قابل مشاهده نیستند. (در این حالت در قسمت جستجوی پیشرفته فصل مورد نظر را انتخاب کنید.)

2- ورود به کارپوشه با حساب کاربر فرعی، که دسترسی مشاهده صورتحساب‌ها را ندارد.

مهلت ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی‌ توسط فروشنده از تاریخ صدور صورتحساب به مدت 12 روز می‌باشد.

مصادیقی همانند:

درآمد اجاره اموال غیر منقول

خرید و فروش سهام /اوراق بهادار

سود و زیان حاصل از تسعیر

سود سپرده‎‌ های بانکی

سود سهام و اوراق بهادار

حق عضویت و کمکهای بلاعوض

امتیاز اعتبار مالیاتی ارزش افزوده به طور کلی به صورتحسابی تعلق می‌گیرد که مودی در سامانه مودیان ثبت نام کرده‌باشد و صورتحساب فروش خود را در سامانه بارگذاری نماید.

شرایط تعلق اعتبار مالیاتی به یک صورتحساب:

ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دارای ارزش افزوده در سامانه مودیان.

رعایت حد مجاز فروش فروشنده در هنگام ثبت صورتحساب (عدم عدول).

تایید صورتحساب توسط خریدار به صورت سیستمی یا دستی.

نقدی بودن روش تسویه صورتحساب.