سامانه مودیان مالیاتی یا درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی (my.tax.gov.ir) سامانهای آنلاین و متعلق به سازمان امور مالیاتی است که در آن به مشمولان نظام مالیاتی کارپوشهای اختصاص داده میشود تا تبادل اطلاعات مربوط به مالیات مودی از طریق این کارپوشه بین سازمان مالیات و مودی انجام شود. همچنین امکان ارسال صورتحساب الکترونیکی نیز از طریق همین سامانه وجود دارد که به وسیله آن فروشندگان فاکتورهای خرید خود را در سامانه بارگذاری میکنند و خریدار نیز لازم است که آن را تایید کند. این سامانه به منظور جلوگیری از فساد مالی، راه و روشهای تقلب مالی و فرار مالیاتی راه اندازی شده تا تمام اطلاعات مالیاتی مشمولان نظام مالی با دقت در آن تجمیع شود.
صورتحساب الکترونیکی (مهمترین اصطلاحی که این روزها و پس از تصویب قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان میشنویم)، همان فاکتور فروش یا صورتحسابی است که در قالب استانداردهای اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی، توسط شخص مودی (با کمک نرم افزار حسابداری خود) و یا شرکتهای معتمد مودی صادر شده و در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی یا همان سامانه مودیان مالیاتی ثبت میگردد. این صورتحساب دارای یک کد منحصر به فرد مالیاتی 22 کاراکتری (شامل حرف و عدد) بوده و اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره میگردد.
همچنین در قانون مذکور صورتحساب الکترونیکی صادر شده،میبایستی توسط خریدار نیز در درگاه مذکور تایید شود.
بدیهی است که با اجرایی شدن و از زمان ابلاغ این قانون، تمامی فاکتورهای کاغذی مودیان نزد سازمان امور مالیاتی، اعتباری نخواهند داشت.
قانونگذار برای این که اشخاص مکلف را به اجرای مواد مرتبط به صدور صورتحساب الکترونیکی قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان ملزم نماید، ضمن تعیین جرائم سنگین برای عدم ثبت نام و صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، برای اشخاصی که این قانون را رعایت میکنند نیز مشوقهای مناسبی را در نظر گرفتهاست. همچنین بر خلاف قانون مالیات بر ارزش افزوده که سازمان امور مالیاتی اجازه دارد جرائم را گاهی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد مورد بخشودگی قرار دهد، دیگر خبری از این بخشودگی در این قانون نمیباشد و قانونگذار سازمان امورمالیاتی را محدود نموده که بیش از۵۰% درصد این جرائم قابل بخشودگی نباشد.
افراد ملزم در صورت عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، مشمول جریمه ده درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون ریال (هر یک که بیشتر باشد)، میشوند و ادارات امور مالیاتی نیز تا زمانی که اشخاص مذکور نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام ننمایند، اختیار بخشودگی جرائم مقرر در این قانون، قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را نخواهند داشت.
عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی یا استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان و یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، نیز مشمول جریمه معادل ده درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، یا بیست میلیون ریال ( هر یک که بیشتر باشد) و محرومیت از اعمال معافیتهای مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیاتهای مستقیم در همان سال مالی میشوند.
در مقابل مودیانی که اقدام به عضویت در سامانه مودیان و ثبت و ارسال صورتحسابهای الکترونیکی خود از این طریق مینمایند، علاوه بر اینکه از شمول جرایم مالیاتی مربوطه خارج شده و از مزایای متعددی نظیر برخورداری از تسهیلات ماده 4 قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، عدم مراجعه ممیز مالیاتی، معافیت از ثبت صورت معاملات فصلی، عدم نیاز به تحریر دفاتر قانونی بهرهمند میشوند مشمول مشوقهایی نیز میگردند:
به عنوان مثال به مدت ۵ سال پس از استقرار سامانه مودیان، صاحبان مشاغل مذکور میتوانند ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداختی خود یا ۱ درصد از فروش خود در هر دوره مالیاتی (حداکثر تا ۶ میلیون تومان) را به عنوان پاداش همکاری از مالیات بر ارزش افزوده دوره یا دورههای بعدی کسر کنند. در صورتی که مودی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نباشد، پاداش مذکور از مالیات بر درآمد همان سال تا حداکثر ۵۰ درصد مالیات آن ها خواهد بود.
همچنین اگر مودی در سامانه مودیان ثبت نام نموده و تکالیف مالیاتی خود از جمله صدور صورتحساب الکترونیکی را انجام دهد، سازمان امور مالیاتی میتواند بدهی مالیات بر ارزش افزوده سالهای ۱۳۹۶ و قبل از آن را قطعی کند و جرائم مربوط به آن را به مدت ۳ سال تعلیق کند و در صورتی که مودی در این مدت ۳ ساله تخلفاتی از قبیل کتمان فعالیت اقتصادی یا درآمد، عدم صدور صورتحساب الکترونیکی بابت فروش کالا و خدمات یا کم اظهاری یا بیش اظهاری در ثبت مقدار یا قیمت صورتحسابها را مرتکب نشود، بدهی مالیات بر ارزش افزوده سالهای ۱۳۹۶ و قبل از آن بخشوده میشود.
سامانه مودیان مالیاتی در کشورهای مختلف به عنوان یکی از مهمترین و جدیدترین فناوریهای ارتباطی بین دولت و شهروندان به کار میرود. این سامانه دارای مزایای زیر است:
آن چه مودیان محترمی که در سامانه مودیان ثبت نام نمودهاند، باید در ابتدای امر بدانند این است که در حال حاضر در این سامانه ابزار، فرمها یا الگوهای صورتحسابهای الکترونیکی برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به طور مستقیم توسط مودی، وجود ندارد و در حال حاضر صرفاً میتوان صورتحسابهای الکترونیکی خرید یا فروش خود را در آنجا مشاهده و مدیریت نمود پس با این اوصاف نحوه صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی متکی به روش های دیگری است.
یکی از این روشها روش مستقیم است. در این روش مودی، ساز و کار لازم را در نرم افزار حسابداری خود پیاده سازی و از این نرمافزار برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، استفاده مینماید اما از آن جا این امر نیاز به دانش برنامه نویسی و IT دارد، آماده سازی و اجرای این روش از توان یا حوصله خیلی از شرکتها و مودیان خارج است.
روش دیگر روش غیر مستقیم است. در این روش مودی مسؤولیت صدور فاکتور الکترونیکی را به شرکتهای معتمد واگذار میکند استفاده از این روش مستلزم ارائه اطلاعات سازمانی و فروش به شرکتهای معتمد و نگرانی از حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات و همچنین پرداخت حق الزحمه بالا و قابل ملاحظه به این شرکتهاست که این دو نیز مطلوب مودیان نیست.
نورم تکس ( با نشانی اینترنتی tax.normgroup.ir) یک نرم افزار تحت وب هست که با هدف کمک به مودیان محترم مالیاتی توسط گروه نورم با بیش از یک دهه فعالیت در طراحی و اجرای پروژههای اقتصادی برای موسسات مالی و سازمانها و مراکز فروشگاهی، اجرای پروژههای فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی و به طور کلی نوآوری در روشهای توسعه کسب و کار راه اندازی شده و مورد بهره برداری مودیان محترم مالیاتی قرار گرفته است.
استفاده از نورمتکس نه تنها معایب اعلام شده برای روشهای فوق الذکر را ندارد، بلکه دارای ویژگیها و مزایای چشمگیر و قابل ملاحظه ای هست.
مودیان عزیز با استفاده آسان از نورمتکس بدون نیاز به نرمافزار حسابداری دیگر میتوانند با کمترین هزینه ممکن ضمن حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات مالی، تمامی مراحل صدور و ارسال صورتحساب خود را شخصا یا از طریق اشخاص حقیقی یا حقوقی مورد اعتمادشان بدون نیاز به کارسپاری اجزا نموده و به صورت لحظه ای وضعیت ثبت فاکتورهایشان را در کارپوشه خود در سامانه مودیان مشاهده نمایند.
همچنین در نورمتکس امکاناتی نظیر ثبت فاکتور و افزودن مشتریان و کالاها به صورت گروهی و از طریق فایل اکسل، ثبت کلید عمومی امضای حافظه مالیاتی و دریافت شناسه یکتا به صورت رایگان، استفاده از برنامه تحت ویندوز با امکان ثبت آنلاین و آفلاین و دسترسی همزمان کاربران به صورت نامحدود و ثبت و صدور انواع فاکتورهای الکترونیکی با الگوهای اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی و فاکتورهای اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش با قابلیت چاپ و ذخیره فاکتورها به همراه شماره منحصر به فرد مالیاتی برای مودیان محترم فراهم شده است.
مودیان گرامی میتوانند با اطمینان از به روزرسانی مداوم و آنلاین نورمتکس، همزمان با تغییرات سامانه مودیان ضمن استفاده از آموزش ویدئویی و راهنمایی گام به گام از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مالیاتی نورم تکس ارتباط برقرار نموده و از مشاوره رایگان و همراهی صفر تا صد اجرای مراحل، بهرهبرداری نمایند.
شناسه کالا/خدمت یک شماره 13 رقمی است که به کالا/خدمت تخصیص داده میشود.
به ازای هر ردیف در صورتحساب الکترونیکی صادره توسط مودیان، درج شناسه کالا /خدمت مرتبط الزامی است.
به منظور سرعت بخشیدن به بررسی درخواستهای افزایش حد مجاز ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی (که قبلاً از طریق تنظیم درخواست مکتوب و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی انجام میگرفت)، این امکان برای مودیان محترم مالیاتی فراهم آمده تا در سامانه تیکتینگ اداره کل فناوری اطلاعات به نشانی: Management.tax.gov.ir درخواست خود را از طریق ثبت تیکت (پیام) و انتخاب گزینه سامانه مودیان، برای رسیدگی هرچه سریعتر در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.
برای صدور و ارسال صورتحساب قرارداد پیمانکاری، پس از ثبت قرارداد در کارپوشه سامانه مودیان و دریافت شماره قرارداد که همان شناسه یکتای مالیاتی قرارداد محسوب میشود، وارد پنل خود در نورمتکس شوید، سپس با انتخاب نوع فاکتور قرارداد پیمانکاری و بعد از انتخاب مشتری مورد نظر، در قسمت مشخصات سرآمد، اطلاعات خواسته شده، شامل تاریخ و زمان صورتحساب، شناسه یکتای ثبت قرارداد فروشنده، روش تسویه و مبلغ فاکتور بدون احتساب ارزش افزوده که ثبت آنها الزامی است را وارد نمایید.
توجه داشته باشید: در صورتی که روش تسویه حساب را “نسیه” انتخاب نمایید، در مرحله بعد در قسمت ثبت کالا/خدمات، بعد از وارد کردن شناسه خدمت مورد نظر، میبایستی حتماً نرخ مالیات بر ارزش افزوده را صفر وارد کنید، حتی اگر شناسه کالا دارای ارزش افزوده باشد.
دو اصطلاح مربوط به وضعیت صورتحسابها در کارپوشه سامانه مودیان است:
عدم احتساب این اصطلاح در مورد صورتحسابهای ارجاعی است که به عنوان فروش برای فروشنده لحاظ نمیشود و در محاسبات ارزش افزوده نیز محاسبه نمیگردد.
احتساب برای فروشنده فروش محسوب میشود و در محاسبات ارزش افزوده نیز محاسبه میگردد.
حسب دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، سه نوع صورتحساب پیشبینی شده است که عبارتند از:
صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا/خدمت فروش رفته.
صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است با اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل کالا/خدمت و ثبت اطلاعات خریدار اختیاری است .
صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.
مطابق قانون تسهیل تکالیف مودیان، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس، شرکتهای دولتی و سایر دستگاههای اجرائی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 08/07/ 1386 و نیز سایر اشخاص حقوقی (به استثنای اشخاص حقوقی موضوع ماده (16) قانون مالیات برارزش افزوده) از تاریخ 01 /07 /1402 کلیه اشخاص باقیمانده (اشخاص حقیقی که میزان فروش خالص کالا و خدمات سال 1402 آنها تا پایان شهریور ماه سال 1402 بیشتر از 180 میلیارد ریال بوده است و همچنین اشخاص حقوقی موضوع ماده (16) قانون مالیات برارزش افزوده) از تاریخ 10/01/ 1402.
صورتحسابهایی که شماره منحصر به فرد مالیاتی داشته باشند از نظر سازمان امور مالیاتی کشور معتبر محسوب میشوند.
تا کنون هفت الگو برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول درنظر گرفته شده است که شامل موارد ذیل است:
1- فروش
2- فروش ارز
3- طلا، جواهر و پلاتین
4- قرارداد پیمانکاری
5- قبوض خدماتی
6- بلیت هواپیما
7- صادرات
1- ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی.
2- ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد/ سامانههای دولتی – با کلید مودی.
3- ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد/ سامانههای دولتی – با کلید شرکت معتمد/ سامانههای دولتی.
اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزشهای لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری میکنند.
نوع اول: مجوز فعالیتهای مرتبط با حوزه صدور، جمع آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور و نظارت بر عملکرد مودیان در این حوزه است. شرکتهای دارنده این مجوز قادر به ارائه خدمات نامبرده به خود نیز هستند.
نوع دوم: مجوز فعالیتهای مرتبط با حوزه آموزش به مودیان مالیاتی و احراز تسلط آنها به حقوق و تکالیف خود در ارتباط با قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان و سایر قوانین مالیاتی مرتبط با مودی است.
نوع سوم: مجوز فعالیتهای مرتبط با حوزه خدمات مشاوره و حسابداری مالیاتی مانند مشاوره فنی و غیرمالیاتی، مشاوره مالیاتی، کمک به تنظیم اظهارنامههای مالیاتی، تهیه و نگهداری دفاتر و سایر موارد غیرحاکمیتی به تشخیص سازمان امورمالیاتی کشور در این حوزه است.
این روش، ویژه مودیانی است که ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به صورت مستقیم و توسط مودی صورت میپذیرد.
در این روش مسئولیت ارسال با شخص مودی است.
در این روش، مودی نسبت به امضا صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام مینماید. مسئولیت صدور صورتحساب الکترونیکی با مودی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی است.
در این روش شرکت معتمد اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودی را دریافت و با استفاده از کلید خصوصی و زیرساختهای خود اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی مینماید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.
در این روش، میبایست مودی در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مودیان توسط سامانههای دولتی را انتخاب نماید.
در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانههای دولتی امکانپذیر خواهد شد.
شناسه یکتای حافظه مالیاتی جزئی از شماره منحصر به فرد مالیاتی است (6کاراکتر اول) و به واسطه آن برای سازمان امور مالیاتی کشور محرز میشود که صورتحساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است.
ویژگیها و مشخصات فنی «مودی میبایست یک پایانه فروشگاهی-حافظه مالیاتی نرمافزاری یا سختافزاری مطابق با سند که درسایت» پایانه فروشگاهی intamedia.ir بارگذاری گردیده، تهیه نماید. شناسه یکتای حافظه مالیاتی از بخش عضویت درکارپوشه قابل دریافت است.
بله.
ارسال صورتحسابهای الکترونیکی بدون گواهی امضاءدر قالب بستههای حداکثر 100 تایی امکان پذیر است .
ارسال صورتحسابهای الکترونیکی با گواهی امضاء در قالب بستههای حداکثر 1000 تایی امکان پذیر است.
اگر خریدار جزء صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باشد درج «شماره اقتصادی خریدار» در صورتحساب الکترونیکی الزامی است.
لیکن در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی باشد، نیازی به درج «شماره اقتصادی خریدار» در صورتحساب الکترونیکی نیست.
بدیهی است انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی نیز متناسب با نوع خریدار به شرح فوق تعیین میگردد.
بله.
صورتحساب الکترونیکی جدید مشمول قاعده صورتحساب الکترونیکی اصلی است و امکان اصلاح یا ابطال و صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش وجود دارد.
در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید.
اگر برای این صورتحساب (برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد.
لازم به ذکر است که از هر شماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده میشود.
بله.
با انتخاب یک یا چند صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه، امکان تایید یا رد کلی و گروهی وجود دارد.
خیر.
امکان اصلاح صورتحسابهای الکترونیکی ابطالی وجود ندارد.
ورود از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir، وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور و انجام عملیات احراز.
مودی میبایست مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمانامور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکانپذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده (12) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحسا بهای صادره به سازمان اقدام نماید.
بله.
امکان اعطای شماره اقتصادی به اتباع غیرایرانی وجود دارد.
هر خریدار از جمله اتباع غیرایرانی در صورت تمایل، باید شماره اقتصادی خود را به فروشنده جهت ثبت در صورتحساب اعلام نماید.
مطابق قانون تسهیل تکالیف مودیان، حد مجاز فروش حداکثر پنج برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیاتهای مستقیم است.
مودی با توجه به انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی میتواند از:
روش تسویه (نقدی، نقدی-نسیه، نسیه) و نحوه پرداخت (وجه نقد، چک بانکی، ساتنا، پایا و سایر) استفاده کند.
با توجه به اطلاعیه شماره ۴۷ سازمان امور مالیاتی، به اطلاعتان میرسانیم، اشخاص حقیقی که فروش خالص کالا یا خدمات آنها از اول فروردین تا پایان هر دوره مالیاتی ۱۴۰۳ به ۱۴۴ میلیارد ریال برسد، از ابتدای دوره بعدی مالیاتی مکلف به صدور انواع صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ یا ۲ میباشند.
صورتحسابی که پس از ثبت در سامانه مودیان نیاز به ابطال دارد، با توجه به واکنش خریدار در سه وضعیت مختلف قرار میگیرد:
صورتحسابی که توسط خریدار رد شده، اگر فروشنده آنرا ابطال نماید، وضعیت صورتحساب ابطالی در کارپوشه عدم نیاز به واکنش میباشد.
صورتحسابی که خریدار واکنشی انجام نداده، اگر فروشنده آنرا ابطال نماید، وضعیت صورتحساب ابطالی در کارپوشه عدم نیاز به واکنش میباشد.
صورتحسابی که توسط خریدار تایید شده، اگر فروشنده آنرا ابطال نماید، وضعیت صورتحساب ابطالی در کارپوشه در انتظار واکنش میباشد و خریدار باید به ابطالی این صورتحساب نیز واکنش نشان دهد.
توجه داشته باشید:
صورتحسابی که خریدار تایید کرده ولی ابطالی آنرا رد کند این صورتحساب ابطال نشده و به منزله فروش برای فروشنده تلقی میگردد.
1- با تغییر فصل دوره زمانی صورتحسابها به صورت پیش فرض به فصل جدید تغییر میکند. در نتیجه صورتحسابهای فصل قبل قابل مشاهده نیستند. (در این حالت در قسمت جستجوی پیشرفته فصل مورد نظر را انتخاب کنید.)
2- ورود به کارپوشه با حساب کاربر فرعی، که دسترسی مشاهده صورتحسابها را ندارد.
مهلت ارسال صورتحسابهای الکترونیکی توسط فروشنده از تاریخ صدور صورتحساب به مدت 12 روز میباشد.
مصادیقی همانند:
درآمد اجاره اموال غیر منقول
خرید و فروش سهام /اوراق بهادار
سود و زیان حاصل از تسعیر
سود سپرده های بانکی
سود سهام و اوراق بهادار
حق عضویت و کمکهای بلاعوض
امتیاز اعتبار مالیاتی ارزش افزوده به طور کلی به صورتحسابی تعلق میگیرد که مودی در سامانه مودیان ثبت نام کردهباشد و صورتحساب فروش خود را در سامانه بارگذاری نماید.
شرایط تعلق اعتبار مالیاتی به یک صورتحساب:
ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دارای ارزش افزوده در سامانه مودیان.
رعایت حد مجاز فروش فروشنده در هنگام ثبت صورتحساب (عدم عدول).
تایید صورتحساب توسط خریدار به صورت سیستمی یا دستی.
نقدی بودن روش تسویه صورتحساب.